L.p.
|
Nazwa zadania
|
Krótki opis sposobu realizacji
|
Termin realizacji
|
---|
1.
|
Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów.
|
- Rozpoznanie sytuacji rodzinnej i szkolnej ucznia:
- analiza dokumentów uczniów (m.in. teczek osobowych uczniów, opinii i orzeczeń PP),
- wywiady z wychowawcami, rodzicami, nauczycielami,
- analiza ankiet diagnozujących potrzeby edukacyjne uczniów,
- konsultacje z nauczycielami,
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów.
- Poznanie dziecka i rozpoznanie jego warunków życia i nauki:
- rozpoznanie sytuacji materialnej i środowiska rodzinnego uczniów poprzez: ankiety wśród uczniów, wywiady z nauczycielami, wychowawcami, rodzicami oraz poprzez współpracę z GOPS-em, MOPS-em i Policją.
|
Wrzesień/październik 2019
|
- Ochrona sfery emocjonalnej dziecka poprzez:
- kontakt i współpraca z instytucjami współpracującymi ze szkołą (Policją, MOPS-em, GOPS-em),
- rozpoznanie warunków życia, spędzania czasu wolnego przez uczniów wymagających szczególnej opieki i pomocy.
- Informowanie uczniów o możliwościach zdobywania stypendiów, pomoc w kompletowaniu dokumentacji, praca w komisjach stypendialnych.
|
Cały rok szkolny 2019/2020
|
2.
|
Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów.
|
- Rozpoznanie sytuacji wychowawczej w szkole/klasie:
- rozmowy z wychowawcami, rodzicami, nauczycielami,
- obserwacja uczniów pod kątem wizerunku zewnętrznego, zachowania,
- analiza struktury grupy pod kątem poprawy relacji rówieśniczych,
- stopień realizacji obowiązku szkolnego i bieżące monitorowanie absencji uczniów w szkole:
- monitorowanie frekwencji uczniów,
- analizowanie, co miesiąc wykazu uczniów opuszczających zajęcia lekcyjne,
- prowadzenie zestawienia obecności uczniów w szkole,
- telefoniczne zawiadamianie rodziców,
- podpisywanie kontraktów przez uczniów (frekwencja poniże 80% przez dwa miesiące),
- wysyłanie upomnień do rodziców,
- informowanie Sądu dla Nieletnich o najtrudniejszych sytuacjach,
- współpraca z poradnią pp w diagnozowaniu i rozwiązywaniu problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów.
|
Cały rok szkolny 2019/2020
|
|
Uczniowie objęci pomocą Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej – aktualizacja bazy danych i wprowadzenie ich do dziennika elektronicznego.
|
Wrzesień 2019
|
3.
|
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb.
|
- Współpraca z instytucjami wspierającymi działania szkoły:
- Powiatowa Komenda Policji,
- Powiatowa Komenda Straży Pożarnej,
- Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną,
- Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
- Punktem Pośrednictwa Pracy OHP.
- Współpraca z instytucjami/osobami wspierającymi rozwój zainteresowań i uzdolnień uczniów – PPP OHP, Poradnia PP.
- W szkole ponadgimnazjalnej i w liceum ogólnokształcącym – koordynowanie i organizacja zajęć z zakresu doradztwa zawodowego – współpraca z PPP OHP w Golubiu-Dobrzyniu, Urzędem Pracy.
- Sporządzanie opinii dla sądów i instytucji opiekuńczo – wychowawczych.
- Analiza postępów w nauce uczniów pozostających pod opieką pedagoga.
- Podjęcie pracy indywidualnej z uczniami wg zaleceń Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
- Udzielanie uczniom pomocy i porad w eliminowaniu napięć psychicznych spowodowanych niepowodzeniami szkolnymi i rodzinnymi.
- Udostępnianie adresów oraz informacji o instytucjach specjalistycznych udzielających pomocy młodzieży i rodzinie, pomoc w nawiązywaniu kontaktu.
- Poradnictwo dla rodziców: udzielanie porad, konsultacji, ułatwiających rozwiązanie trudności wychowawczych w rodzinach i w życiu szkolnym.
|
Cały rok szkolny 2019/2020
|
4.
|
Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci młodzieży.
|
- Organizacja i prowadzenie zajęć/ warsztatów profilaktycznych/ psychoedukacyjnych:
- Internet i media społecznościowe.
- Seksting i granice własnej prywatności.
- Papierosom powiedz NIE.
- Skóra pod lupą.
- Narkotyki, dopalacze i środki psychoaktywne.
- Depresja u dzieci i młodzieży.
- Jak radzić sobie ze stresem?
- Gromadzenie i upowszechnianie informacji z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci młodzieży.
- Współpraca z instytucjami/osobami wspierającymi działania szkoły w zakresie profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci młodzieży:
- Powiatowa Komenda Policji,
- Powiatowa Komenda Straży Pożarnej,
- Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną,
- Poradnia psychologiczno-pedagogiczna,
- Toruński Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli.
- Organizacja/prowadzenie konsultacji /porad dla rodziców i uczniów z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci młodzieży:
- zagrożenia związane z Internetem,
- środki psychoaktywne i inne używki,
- zachowanie i niska frekwencja.
- Realizacja programu profilaktyczno- wychowawczego:
- prowadzanie zajęć z zakresu profilaktyki uzależnień,
- promowanie zdrowego stylu życia,
- pedagogizacje rodziców.
- Organizacja imprezy/przedsięwzięcia nt.:
- Światowy Dzień AIDS z udziałem przedstawicieli Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej
- Rzuć palenie razem z nami
- Dzień bez alkoholu
- Wolontariat młodzieży.
- Informowanie rodziców o pojawiających się problemach z ich dziećmi.
|
Cały rok szkolny 2019/2020
|
5.
|
Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów.
|
- Organizowanie/realizowanie/ prowadzenie działań profilaktycznych oraz korekcyjno-kompensacyjnych, rewalidacyjnych dla uczniów posiadających opinie/orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Przeciwdziałanie różnym formom niedostosowania społecznego młodzieży.
- Udzielanie pomocy uczniom mającym trudności w kontaktach z rówieśnikami i środowiskiem.
- Porady na temat sposobów efektywnego uczenia się.
|
Cały rok szkolny 2019/2020
|
6.
|
Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych
|
- Pomoc młodzieży w rozwiązywaniu konfliktów rówieśniczych i środowiskowych (konfrontacje).
- Porady dotyczące rozwiązywania trudności powstających na tle konfliktów rodzinnych.
- Pomoc w rozwiązywaniu konfliktów z nauczycielami.
|
Cały rok szkolny 2019/2020
|
7.
|
Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów
|
- Opracowanie i udostępnienie bazy danych o instytucjach wspierających szkołę w zakresie rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów – doradcy zawodowi z Mobilnego Centrum Informacji Zawodowej w Toruniu.
- Informacja dla rodziców o potrzebie badań specjalistycznych uczniów tego wymagających w kontakcie z wychowawca klasy (np. w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej).
|
Cały rok szkolny 2019/2020
|
8.
|
Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
|
- Opracowanie i udostępnienie materiałów wspomagających dla nauczycieli dot. udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Przygotowanie materiałów wspierających dla wychowawców i nauczycieli dotyczących dostosowań – wpisanie do dziennika elektronicznego wskazań dla nauczycieli z opinii PPP uczniów.
- Współpraca i udzielanie pomocy wychowawcom i nauczycielom w pracy z uczniami sprawiającymi trudności wychowawcze.
- Zapoznanie nauczycieli z zaleceniami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
- Stała współpraca z wychowawcami wynikająca z bieżących potrzeb.
|
Cały rok szkolny 2019/2020
|
9.
|
Podejmowanie działań z zakresu doradztwa zawodowego.
|
- Wyjazd do szkół w ramach promocji szkoły – przedstawianie profili klas.
- Współpraca z PPP OHP w Golubiu-Dobrzyniu, Urzędem Pracy.
- Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
|
Cały rok szkolny 2019/2020
|
10.
|
Podejmowanie działań z zakresu wolontariatu.
|
- Współpraca z nauczycielami, wychowawcami, samorządem uczniowskim w celu organizacji akcji charytatywnych.
- Koordynowanie Działań Wolontariatu szkolnego.
|
Cały rok szkolny 2019/2020
|
11.
|
Organizacja pracy własnej.
|
- Aktualizacja Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego i propozycja Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli.
- Praca w Zespole Wychowawczym, w Zespole ds. ewaluacji, w Zespole ds. profilaktyki, w Wolontariacie szkoły.
|
Cały rok szkolny 2019/2020
|